woensdag 8 januari 2014

Moderne digitale media en communicatie


Smartphones en tablets: de meest gebruikte apparaten die ons toegang geven tot de digitale wereld. Mobiele verbinding en een paar klikken op het scherm maken het mogelijk om snel en gemakkelijk te communiceren met elkaar.

Smartphones
Het aantal smartphonegebruikers  blijft groeien. En dan is te zien. Wanneer ik naar mijn eigen omgeving kijk, zie ik vrijwel iedereen met een smartphone in de hand.
Het aantal smartphonebezitters in Nederland is in een jaar tijd gestegen van ruim 7 miljoen naar 8,5 miljoen.

Tablets
Een aantal keer per jaar doet Intomart GFK een onderzoek naar het tabletgebruik in Nederland. Uit het meest recente onderzoek blijkt dat er inmiddels 4,3 miljoen tabletgebruikers in Nederland zijn.

De voorganger van de smartphones en tablets was de computer. Het is opmerkelijk dat het computergebruik afneemt nu men gebruik van mobiele media kan maken. Denk daarbij ook aan de laptop die mee te dragen is. De groei van smarthpones en tablets heeft  er dan ook voor gezorgd dat de meeste mensen in Nederland meer dan één apparaat in bezit heeft.

Communicatie
De moderne digitale media geeft ons toegang door middel van mediaplatformen met elkaar te communiceren. Hieronder staan de bekendste social media waar vrienden en familie, maar ook zakenrelaties, bedrijven en klanten kunnen samen komen door gebruik te maken van media.



Facebook
Facebook is op dit moment nog steeds het grootste social media platform. Op dit moment zijn er  ruim 9 miljoen Nederlanders die een account hebben aangemaakt. Uit GFK onderzoek blijkt dat het aantal bezoeken op Facebook gemiddeld van 20 naar 24 per week stijgt.
Tegenwoordig maken bedrijven steeds meer gebruik van een Facebook bedrijfspagina. Dit vind ik zelf erg nuttig, want zo kom je op een sociale manier in aanraking met personeel en klanten. Handige tips voor een goede Facebook bedrijfspagina zijn er veel van te vinden op het internet. Voor hele goede tips kun je hier
  terecht op de blog Frank Watching.

Twitter
Twitter blijft redelijk stabiel met haar 27% van de Nederlanders die een account hebben, maar het actief gebruiken van het account daalt.
 Het aantal Twitter berichten, in de periode van december 2012 tot december 2013, is gehalveerd met een gemiddelde van ruim 8 tweets per week.

Instagram
Instagram is een opkomend social media platform. Vooral de jongeren tussen 13 en 17 jaar zijn actieve gebruikers. Eén derde van deze groep jongeren heeft een Instagram account. In mijn eigen omgeving zie ik dat steeds meer bedrijven Instagram zijn gaan gebruiken. Instagram heeft een goede afwisseling tussen beeld en geluid, wat de klant meer aanspreekt dan bijvoorbeeld alleen een website.
Hieronder staan twee voorbeelden van bedrijven en hun Instagramaccounts.

I Love Fashion News
No Boys Allowed


Hoe de digitale media zich verder gaat ontwikkelen, dat is niet te voorspellen. Wat ik uit mijn eigen onderzoek kan concluderen is dat de komst van nieuwe apparaten en media ons steeds meer mogelijkheden biedt.  Als communicatiedeskundigen worden wij steeds opnieuw uitgedaagd  om te zien hoe wij het vernieuwde media en de technologie kunnen toepassen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten