Buitenmedia is een verzamelbegrip
voor communicatiemiddelen die toegepast
worden in de openbare ruimte. Buitenmedia is te zien op
bijna elke plek waar je langskomt én ze zijn veelzijdig: van reclamemasten langs
de snelweg tot toiletreclame. Ze zijn er in alle maten en vormen met als effect
dat mensen op openbare plaatsen bereikt worden.
Buitenmedia
zijn één van de oudste vormen van communicatie die gebruikt worden door
bedrijven. Vroeger brachten ambachtslieden bijvoorbeeld merktekens aan op hun gevel.
In de loop der jaren
zijn er meer middelen en media bijgekomen. Denk aan posters, abri’s en billboards.
Hedendaags zijn voornamelijk digitale buitenmedia te vinden. Een veel
voorkomend middel is de digitale billboard.
Toepassing
Het inzetten van buitenmedia is geen doel op zich. Je kunt buitenmedia gebruiken om een bepaalde communicatiedoelstelling te realiseren. In die zin is de keuze voor het al dan niet inzetten ervan een onderdeel van je communicatieplan.
Het inzetten van buitenmedia is geen doel op zich. Je kunt buitenmedia gebruiken om een bepaalde communicatiedoelstelling te realiseren. In die zin is de keuze voor het al dan niet inzetten ervan een onderdeel van je communicatieplan.
Hoe
en wanneer buitenmedia gebruiken?
Buitenmedia als permanente uiting op of aan je eigen bedrijfspand. Je kunt bijvoorbeeld de bedrijfsnaam op je pand bevestigen, net zoals de ambachtslieden vroeger deden.
Buitenmedia als permanente uiting op of aan je eigen bedrijfspand. Je kunt bijvoorbeeld de bedrijfsnaam op je pand bevestigen, net zoals de ambachtslieden vroeger deden.
·
Permanent of tijdelijk gebruikmaken van vaste locaties. Hiervoor maak je
het best gebruik van abri’s, billboards en reclamemasten. Wanneer je kiest voor
tijdelijke kun je kiezen voor bouwborden en evenementgebonden reclamedragers.
·
Mobiele reclamedragers kunnen ook ingezet worden. Buitenmedia kan
hierbij ingezet worden in bijvoorbeeld het openbaar vervoer, vrachtwagens en
luchballonnen.
·
Digitale media spreekt de mediagebruiker van nu sneller aan dan
traditionele media. Het inzetten van digitale billboards, lichtkranten of zelfs
interactieve middelen, zoals billboards met bluetooth zijn voor het aanspreken
van je doelgroep een goed initiatief.
Denk bij het kiezen van de buitenmedia goed na over het doel
en de doelgroep die je wilt bereiken. Een goed begin is het maken van een
communicatieplan, waarin je de buitenmedia bepaald. Dit is essentieel bij het overbrengen
van de boodschap.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten