dinsdag 7 januari 2014

Media impact op mens en maatschappij

Het is niet meer dan normaal om ’s ochtends nadat je bent opgestaan gelijk je mobieltje te checken voor berichten en meldingen, de TV aan te doen om het ochtendjournaal te bekijken of onderweg naar school of werk De Metro open te slaan. Dit doe je misschien niet elke dag of het is juist een routine. Je maakt gebruik van media wanneer het je maar uit komt. En wat dit mogelijk maakt is de komst van technologie. De ver ontwikkelde technologie van nu brengt de media en de maatschappij zo dicht bij elkaar dat de media letterlijk binnen ons handbereik ligt! En dat verklaart waarom wij snel en makkelijk aan onze informatie komen. Hiep hiep hoera voor media!

Media in het dagelijks leven
Wat erg opvalt is dat  men sneller vertrouwt op informatie die te vinden is in de media. Hierdoor zullen wij bewuster onze keuzes maken in het dagelijks leven. De media staat namelijk bomvol informatie over onderwerpen die voorkomen in het dagelijks leven. Voorbeelden hiervan zijn werk, educatie, gezondheid, reizen, entertainment en relaties. Allerlei onderwerpen  waarmee de media zich vult en ons als maatschappij als het ware mee ‘’voedt’’.


De reis naar Nieuwe Media

Het begon allemaal met  de komst van boeken. Daarna volgden  voor nieuws en ontspanning de kranten en tijdschriften. Alles werd tot nu toe geschreven (gedrukte media) en dit noemen wij het Oude Media. Hier haalden mensen hun informatie vandaan totdat de fotografie zich ontwikkelde en daarop volgden dan weer het maken van films, radio en televisie. Dit is de Nieuwe Media. Wij maken hier bewust gebruik van,  maar denk bijvoorbeeld ook aan dat uurtje film kijken op TV. Tijdens de film wordt de kijker volgegooid met informatie die tijdens de reclame te zien is. 





Media helpt ons met beslissingen nemen
Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe televisie nodig hebt, ga je meestal eerst op onderzoek uit. Welk model heeft de beste kwaliteit? Welke is het voordeligst? Welk model is in welke winkel te vinden? Om antwoorden te vinden op deze vragen, raadpleegt bijna heel Nederland de media. Je bekijkt de folders van een elektronicawinkel en wanneer je deze niet door de bus hebt gekregen, surf je naar de website en bekijkt de modellen en aanbiedingen online.
Zo ook wanneer je bijvoorbeeld een zorgverzekering wilt afsluiten. Men opent niet meer de Gouden Gids om het nummer en adresgegevens van verschillende zorgverzekeraars op te zoeken en vervolgens te bellen voor informatie. Men vergelijkt de zorgverzekeraars heel gemakkelijk op het internet en krijgt meteen bruikbare informatie. De meningen van vrienden willen weten om tot een beslissing te komen? Dan deel je de informatie met een paar klikken op bijvoorbeeld Whatsapp of Facebook.

Doordat informatie uit de media gemakkelijk terug te lezen is, valt men sneller terug op de media dan bijvoorbeeld informatie die telefonisch gegeven is. Dit draagt bij aan het vertrouwen in de media en hierdoor worden er sneller beslissingen genomen.  Media is onderdeel van onze maatschappij geworden en wij als maatschappij hebben vertrouwen in de media, zowel voor het maken van beslissingen, als voor het uitwisselen van informatie met anderen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten