zondag 12 januari 2014

Media theorie

Sinds de media onze maatschappij in rap tempo hebben verrijkt met  informatie en communicatie, zijn er veel onderzoeken gedaan naar hoe de mens beïnvloed  wordt door de media. In dit artikel vertel ik meer over de  volgende theorieën van bekende onderzoekers: 

  • Global Village
  • Injectienaaldtheorie
  • Agendasetting

Global Village (McLuhan)
De groeiende stroom van elektronische informatie via de media heeft ertoe geleid dat de wereld een soort dorp is geworden. Door televisie, radio en internet zijn wij razendsnel op de hoogte van wat er gebeurt in een ander wereld deel. In dorpen wordt informatie erg snel verspreid in de gemeenschap, vandaar de term Global Village.

Injectienaaldtheorie
Deze theorie laat zien dat media de macht heeft over de mens. Informatie wordt door middel van de media  met een injectienaald geïnjecteerd in de maatschappij. De naam van deze theorie is als een metafoor: de mens kan niet anders als de gevolgen van de media ondergaan. Van 1900 tot 1930 werd ervan uitgegaan dat de media almachtig waren en dat het publiek alles klakkeloos tot zich nam. Toch bleek dat na 1930 onderscheid gemaakt kon worden tussen mensen die alle informatie passief tot zich nemen en de kritische elite.

Agendasetting
Zonder agendasetting zouden wij in het westen niets weten over de burgeroorlogen en moordpartijen die zich buiten onze beleving in Afrika plaatsvinden. Er wordt wel degelijk gekozen welke onderwerpen meer aandacht verdienen. De ‘agenda van de media’ bepaalt welke maatschappelijke kwesties centraal staan bij het publiek. En wanneer het publiek steeds dezelfde onderwerpen voorbij ziet komen, gaan zij er van uit dat dit nieuws ook het meest belangrijke is.

Mediaonderzoek: Jongeren en media in Nederland

Er zijn enorm veel onderzoeken gedaan naar media, waar onder andere de vorige drie theorieën uit voortkwamen . Om een aantal feiten en cijfers in kaart te brengen heb ik mijzelf verdiept in het onderzoek naar media onder de jongeren.

Mediagebruik
TNO heeft geconstateerd
dat jongeren tegenwoordig minder lezen dan voorheen en dat de aandacht vooral gericht is op beeld (vooral op het internet).  Dit betekent niet meteen dat het een slechte ontwikkeling is, maar de traditionele media, zoals boeken, kranten, encyclopedieën, lijden er sterk onder. Het publiek wordt ook steeds minder.
Er is voorspeld dat mediagebruik maatschappelijke problemen op zou leveren en dat jongeren onttrokken zouden worden aan het publieke debat en geen maatschappelijke informatie tot zich zouden nemen. Echter valt er te zien dat jongeren juist meer dan ooit betrokken zijn hierbij.
Doelgroepen
De populairste mediadoelgroepen zijn die van 16 tot 24 jaar en die van 25 tot 34 jaar. Steeds belangrijker worden kinderen onder de 16 jaar, omdat zij steeds meer invloed kunnen uitoefenen op het koopgedrag van hun ouders.

Lezen
Het laatste onderzoek over het lezen van kranten is gedaan in 2000. Uit dat onderzoek bleek dat in 1975 ongeveer 60% van de 12- tot en met 19-jarigen en 82% van de 20- tot en met 24-jarigen een krant las, maar deze zijn gedaald naar ongeveer 21% en 45% in 2000.
Ook opvallend is dat  bij de oudere lezers het percentage daalde, maar veel minder snel.
Dit komt door de vergrijzing, wat een lichtpunt is voor traditionele. Het Nederlandse bevolkingspercentage is in de afgelopen 30 jaar afgenomen van 64% tot 53%. Daarbij daalde ook de hoeveelheid tijd die aan het lezen van kranten werd besteed.


Mobiel gebruik
In 1998 had ongeveer 30% van de Nederlanders een mobiele telefoon. Dit percentage is in 2003 toegenomen tot  ruim 90%. Een erg grote verandering binnen 5 jaar. Uit een onderzoek van het KLO blijkt dat veel jongeren de mobiele telefoon als onmisbaar zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten